skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
توجیح فنی و اقتصادی و بهداشتی طرح ورمی کمپوست

توجیح فنی و اقتصادی و بهداشتی طرح ورمی کمپوست

۱- درصورت اجرای طرح ساماندهی و کنترل مشاغل پر زباله ویژه پسماندهای آلی هر شهر در مرحله اول به میزان روزانه ۳۰تن مواد آلی دارای ۸۰ درصد رطوبت که نقش عمده‌ای در تولید شیرابه را دارد در محل دفن تخلیه نمی‌کنند که این موضوع مزایای زیر را دارد.
الف- کاهش حجم زباله
ب- کاهش تولید شیرابه
پ – کاهش گازهای ناشی از تخمیر بی هوازی
ت- کاهش هزینه‌های دفن
ث – حذف مشکلات زیست محیطی و بهداشتی ناشی از تخلیه شیرابه در معابر
ج – کاهش امکان استفاده دام در محل دفن زباله
چ – بازگشت صحیح و کاملا بهداشتی مواد آلی به چرخه مصرف در صنعت کشاورزی
۲- چنانچه روزانه بابت هر کیلو گرم زباله مبلغ ۴۰ ریال هزینه دفن پرداخت گردد که این رقم حداقل هزینه می‌باشد روزانه یک میلیون و دویست هزار ریال و سالانه ۴۳۸میلیون ریال تنها از هزینه دفن صرفه‌جویی خواهد شد.
۳- چنانچه ظرفیت مواد آلی به ۱۰۰ تن در روز افزاش یابد این رقم یکملیاردو چهارصدو شصت میلیون ریال در سال صرفه‌جویی در هزینه‌ها را دارد.
۴- در حال حاضر هزینه جمع‌آوری، حمل ونقل و دفن بهداشتی زباله در کشور بنابه تحقیقات سال ۸۴ بابت هر کیلو گرم ۲۰۰ ریال برآورد گردیده و با توجه به رشد نرخ هزینه‌های سالانه ۱۰-۱۳درصد این رقم در سال ۹۵ معادل ۷۵۰تا ۸۰۰ ریال بابت هر کیلو گرم برآورد می‌گردد و بابت ۱۰۰ تن پسماند آلی بعد از ۱۰ سال منهای نرخ رشد و حجم زباله که متعاقبا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. این رقم به هشتاد میلیون ریال کاهش و صرفه جویی هزینه در روز خواهد رسید یعنی سالیانه بالغ بر سی میلیارد ریال خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top