skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
تجهیزات مورد نیاز برای تولید کود توسط کرم

تجهیزات مورد نیاز برای تولید کود توسط کرم

الف) هوادهی :
معمولا با افزودن برخی از انواع عناصر حجیم ( کاه ، علف های هرز بدون بذر) با ایجاد خلل و فرج باعث انجام عمل هوادهی به صورت طبیعی می شود . اگر توده کود در اثر وزن خودش نشست کرده و فشرده شود ، می توان با زیر رو کردن توده ، عمل هوادهی را انجام داد.تقریبا هر ۲ یا ۳ هفته یکبار ، چند اینچ بالایی بستر می بایست به آرامی به هم زده شود تا گازهای انبار شده ، اجازه فرار یابند. این کار باعث جلوگیری از متراکم شدن بیش از اندازه بستر نیز می شود.
ب) رطوبت :محتویات توده باید مرطوب نگه داشته شوند ولی نباید اشباع شود ، چرا که باعث خفگی کرم ها می گردد . در مناطق گرم در فصل تابستان برای جلوگیری از خشک شدن توده ، استفاده از پوشش های حصیری مفید است.
ج) دما :دمای مورد نیاز برای بدست آوردن نتیجه مطلوب در فرآیند ورمی کمپوست سازی ( ۳۰-۲۰) درجه سانتیگراد می باشد. هرچند بقای کرم های خاکی در دماهای پائین تر از این مقدار و بالاتر از ۴۸ درجه نیز امکان پذیر است با وجود آنکه افزایش دما ، موحب بالا رفتن سرعت تجزیه می شود گرما دادن توده ها برای تجزیه بیشتر، درست نیست . کرم ها در برابر تغییرات شدید دمایی در یک فاصله زمانی کوتاه ، مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند.
د ) ظرف :شکل و اندازه ظرف ورمی کمپوست، بسته به شرایط به مقدار زائداتی که به ورمی کمپوست تبدیل می شوند و تعداد کرمهایی که کشت می دهیم ارتباط دارد. به طور متوسط ۲۰۰۰ کرم بالغ می توانند در ظرفی با ابعاد یک متر نگهداری شوند و قادر خواهند بود تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم زائدات را در هر ماه به ورمی کمپوست تبدیل نمایند. جنس ظرف ها می تواند از جنس چوب پرداخت نشده غیر آروماتیک یا پلاستیک باشد . اگر محیط پرورش کرم بیرون از خانه باشد ، استفاده از ظرف های چوبی جهت حفظ درجه حرارت مناسب بهتر است .
ه) مواد بستر ( Bedding Material ) : گاهی اوقات جهت تغذیه بهتر کرم ها از یک لایه قابل تجزیه زیستی استفاده می شود . مراد بستر ممکن است از روزنامه غیر براق پاره شده ، کاغذ کامپیوتر ،مقوا ، برگهای خرد شده ، کاه ، علف خشک یا گیاهان مرده ، خاک اره خزه پوسیده یا کمپوست تشکیل شده باشد.

This Post Has 17 Comments
  1. با عرض سلام.من یه مقدار ورمی کمپوست تولید کردم ولی رنگش شبیه خاک شده دلیلش چیه؟راه حلش چیه؟

  2. سلام بیش از ۶۵۰کیلو کرم۵ماهه با بسترش و با ۷تن کرم کمپوسته با بابسترش و باکوکون و بچه کرماش همه با هم کیلویی ۱۲۰۰۰تومان کرایه با خودتون

  3. با سلام من حدود ۲۵ کرت از نوع کرم ورمی کمپوست در شهر همدان نگهداری می کنم دمای سوله +۴ درجه سانتی گراد است طبق قوانین نگهداری,تحت مراقبت هستند ولی مشکل ایجاد شده این است که کرمها از کرتها خارج می شوند به سمت اطراف و به زیر چوبهای موجود در حرکتندکه موجب نگرانی اینجانب شده است,تقاضای راهنمایی دارم

  4. با سلام
    ببخشید در شرایط آب و هوایی اهواز که دمای بیرون ۴۰درجه باشه میشه زیر سایبان اقدام به تولید ورمی کمپوست کرد؟
    سپاس

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top