skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
تولید ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی ایران به‌ صورت ارگانیک

تولید ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی ایران به‌ صورت ارگانیک

۳۰ درصد تولیدات محصولات کشاورزی در ایران به‌طور طبیعی و ارگانیک هستند، ولی کمتر در این رابطه اطلاع‌رسانی شده است.

میوه و سبزیجات ارگانیک

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک مسئولان جهاد کشاورزی با اعضاء کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: با اقدامات انجام‌شده، محصولاتی نظیر سبزی و صیفی‌جات تا ۹۷ درصد از سلامت برخوردارند و در بخش فرآورده‌های لبنی و پروتئینی نیز با بررسی‌های انجام‌شده در شرایط خوبی هستیم؛ به‌طوری‌که در تولید شیر و گوشت مرغ، علی‌رغم نگرانی‌های موجود، هیچ‌گونه مواد و ناخالصی بالاتر از حد مجاز وجود ندارد.
دکتر صادق خلیلیان با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای آشنایی بیشتر کشاورزان در تولید محصولات ارگانیک در کشور افزود: با اطلاع‌رسانی مناسب، مردم نیز باید بیشتر با مزایای محصولات ارگانیک آشنا شوند و این نوع محصولات را خریداری و مصرف کنند.
وی خاطرنشان کرد: لوگوی علامت استاندارد محصول ارگانیک تصویب و ابلاغ شده و هر محصول کشاورزی که دارای این برچسب باشد، از سلامت کامل برخوردار است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: وضعیت ایران در تولید محصول ارگانیک در سطح استاندارد جهانی قرار دارد و در این زمینه در جایگاه خوبی قرار داریم.
عباس رجایی تصریح کرد: لازم است رسانه‌های جمعی و به‌ویژه صدا و سیما درباره وضعیت سلامت محصولات غذایی اطلاع‌رسانی مناسب را انجام داده و اعتمادسازی لازم برای مردم صورت گیرد.
وی با اشاره به ضرورت اختصاص بخشی از اعتبارات وزارتخانه برای تبلیغ و فرهنگ‌سازی تولید و مصرف محصولات ارگانیک ادامه داد: اطمینان‌بخشی به مردم نسبت به سلامت غذا بسیار مهم است.
نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس نهم تأکید کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه آکرودیت برای صدور گواهی جهت محصولات ارگانیک کشاورزی ضروری است.
همچنین در ادامه این نشست دکتر پرهمت معاون وزیر و رئیس سابق سازمان آموزش، ترویج و تحقیقات کشاورزی گفت: از سال گذشته شورای راهبردی نظارت و کنترل کیفیت محصولات کشاورزی در وزارتخانه تشکیل شده و به‌صورت عملیاتی کار تدوین و ابلاغ برنامه اجرایی تضمین سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی را به اجرا گذاشته است.
همچنین در این نشست مشترک، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز با ارائه گزارشی از روند نظارت و کنترل بر محصولات غذایی و کشاورزی اظهار داشت: بر اساس برنامه باید ۲۵ درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش مدیریت تلفیقی قرار گیرد و در این راستا سیاست و استراتژی از مبارزه با آفات از شیمیایی به سمت غیرشیمیایی بوده است.
آقارضا فتوحی تأکید کرد: اجرای طرح نظارتی بر گلخانه‌ها و مزارع سبزی و صیفی و لزوم صدور گواهی‌های مربوطه، گسترش تشکیلات و امکانات برای مبارزه غیرشیمیایی با آفات در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر ۹۷ درصد محصولات باغی و زراعی کشور از سلامت لازم برخوردار است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top