skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
راهنمای ساخت واحد بیو کمپوست

راهنمای ساخت واحد بیو کمپوست

در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات موجود بهداشتی در سطح روستاهای کشور انباشت پسماندها و پراکندگی آنها در حریم روستاها و نواحی پیرامون آنها می باشد که تا کنون آ نچنان که شایسته است بدان توجه کافی نشده است .
با توجه به تعدد و پراکندگی روستاها در سطح هر استان و شرایط اقلیمی آن ،نوع آداب و رسوم هر منطقه ،حجم زباله تولید شده علاوه بر به مخاطره انداختنبهداشت عمومی،اثرات سوءزیست محیطی را در بر دارد . از آنجا که قسمت اعظم زباله های تولید شده در مناطق روستائی را مواد زائد آلی تشکیل می دهند ،لذا به منظور کاهش حجم زباله های تولید شده و بازیابی آنها ،دفتر تاسیسات ،تجهیزات و خدمات روستائی معاونت امور دهیاریها دستور العمل حاضر را تدوین تا با تبدیل پسماندهای آلی به کود ورمی کمپوست موجبات دفع و بازیافت ضایعات آلی و کشاورزی را فراهم آورد.

تولید ورمی کمپوست در واقع یک فرآیند تجزیه بیولوژیکی است که در آن مواد زائد آلی و فساد پذیر تحت شرایط هوازی یا بی هوازی به مواد آلی مفید برای گیاهان تبدیل میشوند . میکرو ارگانیسمهای موجود در توده با مصرف مواد غذائی (کربن ،نیتروژن،فسفر وپتاسیم) باعث تجزیه و شکسته شدن مواد زائد آلی میگردند. تجزیه مواد در ورمی کمپوست ،نتیجه فعالیت گروههای متعددی از باکتریها،قارچها،اکتینومیستها،پروتوزوآهاو سایر موجودات ریزی هستند که در مواد آلی وجود دارند. پس از مصرف مواد غذائی توسط میکرو ارگانیسمها گازهای مختلفی نظیر دی اکسید کربن ،متصاعد شده و توده جامد کود بر جای می ماند که می تواند به عنوان یک اصلاح کننده یا تقویت کننده برای خاک مورد استفاده قرار بگیرد .حدود ۸۰% از اراضی کشاورزی ایران در مناطقی قرار دارند که از نظر مواد آلی بسیار فقیر هستند ،بطوریکه در اک ثر خاکهای ایران مقدار مواد آلی کمتر از یک درصد می باشد.
در مزارع و روستاها نوع مواد قابل کمپوست در ارتباط با تعداد جمعیت ،نوع کشارزی و دامداری،نحوه رژیم غذایی،آداب اجتماعی ،اوضاع اقتصادی و شرایط اقلیمی در منطقه تفاوت میکند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top