skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
ساخت بستر آکواریوم گیاهی با استفاده از ورمی کمپوست

ساخت بستر آکواریوم گیاهی با استفاده از ورمی کمپوست

در طول سالها علاقمندان به آکواریومهای گیاهی روش های مختلفی رو برای حفظ و نگهداری گیاهان آب شیرین توسعه و ترویج داده اند.در اینجا سعی شده برای داشتن گیاهانی سالم، مواد مغذی ضروری را با استفاده از خاکهای معدنی بعنوان یک بستر به شما ارائه کنم.

در سال ۲۰۰۴ که به انجمن بزرگ آبزیان در واشنگتن و به منزل شان مورفی زیست شناس شیلات رفتم ، ایشان با استفاده از خاکهای معدنی بیش از ۲ دهه بود که مطالعات دانشگاهی بروی بستر خاک را در تالاب های خاکی انجام و در منزل با استفاده از این روش از گیاهان نگهداری میکرد.

اینکه از ورمی کمپوست برای بستر استفاده کنیم چیز جدیدی نیست و چندین دهه است که استفاده میشود .اما اگر برای اولین بار از این روش میخواهید استفاده کنید نکته حائز اهمیت رشد بیش از حد جلبک بخاطر نور قوی در کنار تجزیه و ازاد شدن مواد آلی در خاک است.

اما در این روش بخاط مراحل شستشو و مهمتر از آن نوع خاک بکار گرفته شده تجربیات ثابت کرده که خاک معدنی بسیار دوره کوتاه تری در شیوع رشد جلبکها دارد.زمانی افشای باکتریایی کانیهای خاک رخ میدهد که آنزیمها و میکروبهای خاک در یک محیط مرطوب با اکسیژن باعث تجزیه مواد آلی در خاک به مواد معدنی زیستی شود که در اشکال زیستی این مواد معدنی بطور کلی در دسترس گیاه قرار میگیرد و نه برای جلبکها.

لیست مواد مورد نیاز بهمراه آموزش گام به گام تهیه بستر خاک معدنی:
۱٫ خاک سطحی معمولی ( خاک رو یا روخاک نه خاک گلکاری)

۲٫ خاک رس سفالگری (کوزه گری)

۳٫ ورمی کمپوست

۴٫ موریات پتاسیم (نوعی کود)

۵٫ سنگریزه های زیبا یا شن معمولی با دانه بندی ۲ تا ۴ میل

طرز اماده سازی بستر دست ساز در آکواریوم گیاهی:
۱٫ خاک سطحی را ۱ تا ۲ روز خیسانده و بگذارید که آب تا چند سانت بالای ظرفتان باشد(از ظروف پلاستیکی استفاده کنید) آنهم بصورت صاف و یکنواخت تا در همه جای ظرف آب به اندازه یکسان وجود داشته باشد و بعد بشورید و بعد به ارامی اب رو از روی ظرف خالی کرده و چند بار عمل پر و خالی کردن رو تکرار کنید. سپس خاک را پهن کرده ترجیحا در تابش مستقیم نور خورشید تا کاملا بماند و خشک شود.(جاییکه خاک را خشک میکنید نباید کثیف یا خاکی باشد تا خاک تمیز با چیز دیگه ای بهیچوجه مخلوط یا اغشته نشه).. دقت کنید که هر نوع دیگری از خاک غیر از خاک معمولی ارزان باعث نابودی و هدر رفتن وقت و انرژی و هزینه تان میشود.

۲٫ بعد از خشک شدن کامل دوباره مراحل بالا رو ۳ تا ۴ بار تکرار کنید تا خاک هیچ بوئی نداشته باشد. اگر لازم دیدید حتی بیشتر هم این کار را انجام دهید.

(خاک سطحی معدنی شده)

۳٫ این مرحله اختیاریست. در صورتیکه علاقه داشتید میتونید خاک رو غربال کنید.

۴٫ اضافه کردن خاک رس که باید حدود ۵ تا ۱۰% کل خاک شما باشد.برای راحتی بیشتر میتوانید یا خاک رس را در آب ریخته و خیسانده و اضافه کنید یا آنرا در هوای آزاد خشک کرده و با کوبیدن پودر کنید و بعد به خاک معدنی اضافه کنید.

۵٫ اختیاریست. اضافه کردن مرز زیبایی یا نمای کود کف شما از بیرون تانکه..که میتونید با ریختن مقداری شن زیبا با رعایت دانه بندی در لبه های پایینی تانک برای نمای بیرون کار کنید.
(مرز شن و ماسه)

۶٫ اضافه کردن ورمی کمپوست و پتاس به ته تانک بطوریکه انگار با آبپاش ریختید و نباید کل کف تانکو بپوشونه و فقط مثل نمکدون کمی بپاشید.

۷٫ حالا مخلوط اماده شده خاک و رس رو روی همه اینها بریزید.عمق خاک معدنی آماده شده باید حدود ۲٫۵ سانت (۱ اینچ) باشد.

۸٫ اضافه کردن بستر یا همان شن معمولی با هر شیب و دکور دلخواهتان.

در آخر احتیاط موقع آبگیری در این تانک و ریختن آب روی این کود است که بسیار بسیار با حوصله و به آرامی باید صورت پذیرد . مطمئن باشید با کمی صبر و آزمایش و خطا براحتی میتوانید تانکهایی مثل تانکهای پایینی که با همین روش بوجود آمده اند داشته باشید و از نتیجه آن راضی باشید.

بهتر است برای آماده شدن بستر تا دوهفته از اضافه کردن گیاه و تا یک ماه از اضافه کردن ماهی به تانک خورداری کنید و یک روز درمیان سیفون سنگین انجام دهید.

 

منبع : سایت آکوافان

This Post Has 4 Comments
  1. سلام. منظورتون از خاک سطحی دقیقا چه نوع خاکی هست؟ مثلا ماسه بادی خوبه؟ یا شن شسته که تو ساختمان سازی استفاده میشه؟

  2. سلام.و خسته نباشید این خاک سطحی چیه و از کجا میشه تهیه کرد و همچنین ورمی کمپوست رو از کجا میشه تهیه کرد و موریات پتاسیم و خاک رس و میشه از گل فروشی ها تهیه کرد

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top