skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
ظرفیت تولید ورمی کمپوست به بیش از ۳۸هزار تن رسید

ظرفیت تولید ورمی کمپوست به بیش از ۳۸هزار تن رسید

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از ظرفیت تولید ورمی کمپوست به بیش از ۳۸هزار تن در ۹ماهه اول سال جاری خبر داد.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرداری تهران، محمد فیاض با اشاره به تولید روزانه هفت هزار تا هفت هزار و ۵۰۰ تن زباله در شهر تهران گفت: از این میزان زباله ۶۵درصد آن زباله‌تر بوده که قابلیت تبدیل به ورمی کمپوست را دارد. این در حالی است که در کنار تفکیک زباله از مبدا، زباله خشک، زباله‌تر را آلوده می‌کند و طی این فرآیند باعث آلودگی کمپوست نیز می‌شود.

وی با بیان‌اینکه تولیدکنندگان ورمی کمپوست در ۲ تا ۳سال اخیر در زمینه تهیه ورمی کمپوست زحمات زیادی را متحمل شده‌اند، اظهارداشت: ظرفیت تولید ورمی کمپوست در سال ۸۸، یک هزار و ۳۰۰تن بوده ولی امروز این میزان به ۳۸هزار تن رسیده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند درباره ترویج مصرف ورمی کمپوست بین مردم تصریح کرد: شهرداری تهران این امکان را دارد که زمینه استفاده از این ماده را در تهران و حتی تمام ایران گسترش دهد.

فیاض با اشاره به خارج شدن ارز از کشور به دلیل واردات این ماده ادامه داد: در بحث کشاورزی هر چقدر ورمی کمپوست تولید شود، ارز برای واردات کود شیمیایی از کشور کمتر خارج خواهد شد و این هزینه در زمینه‌های دیگری استفاده می‌شود. از سوی دیگر واردات ورمی کمپوست از طریق آب و کشتی انجام می‌گیرد که هزینه زیادی را نیز به همراه دارد. همان طور که در سال ۸۴، ۶میلیون واردات در این زمینه داشته‌ایم.

فیاض با اشاره به اینکه مصرف ورمی کمپوست در فرآیند زندگی مردم عادی نیز موثر است، افزود: اگر بتوانیم برای یک کشاورز آب، خاک و کود مناسب تهیه کنیم، محصول بهتر و بیشتری تولید خواهد شد پس قطعا آن محصول ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. از طرفی با استفاده از کودهای گیاهی و ارگانیک می‌توانیم محصول سالمی را در اختیار مردم قرار دهیم تا شهروندان دیگر هزینه‌ای برای دارو و درمان نپردازند.

وی درباره در اختیار گذاشتن یارانه به تولیدکنندگان گفت: این مساله برای تولیدکننده هم بسیار مهم است زیرا باید هزینه‌های خود را پرداخت کنند. البته با قطع یارانه بخش خصوصی ممکن است بتواند بهتر عمل کند اما در مقابل این مصرف کنندگان هستند که ناگزیرند هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top