skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
مراحل ساخت و تهیه کمپوست خانگی

مراحل ساخت و تهیه کمپوست خانگی

مراحل ساخت و تهیه ورمی کمپوست خانگی
برای تهیه ورمی کمپوست خانگی می توان از هر یک از جایگاههای ذکر شده در ماده۳ استفاده نمود
در این محفظه ها می توان شرایط بهینه برای تبدیل زباله به کود آلی مانند رطوبت توده،درجه حرارت و تهویه مناسب برای فعالیت میکروارگانیسم های فعال کننده و یا حتی کرمهای خاکی را فراهم نمود.
مراحل قدم به قدم زیر برای تولید توده های ورمی کمپوست خانگی به منظور استحصال بهترین نتیجه ارائه می گردد.

لایه اول:در این لایه حدود ۵/۷ الی ۱۰ سانتیمتر بوته و چوب و خاشاک خرد شده یا سایر مواد خشک و سفت بر روی سطح خاک در کف محفظه تولید ورمی کمپوست ریخته می شود.این مواد به سیر کولاسیون و گردش هوا در قاعده توده کمک میکند.

لایه دوم : در این لایه حدود ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتر تراشه های مخلوط برگ ،خرده های چمن،پسمانده های موادغذایی و…قرارداده می شوند. این لایه به مانند یک اسفنج مرطوب عمل می کند.

لایه سوم :حدود ۱ سانتیمتر خاک ،منبع خوبی جهت اضافه کردن میکروارگانیسمها ی مورد نیاز توده می باشد.

لایه چهارم (اختیاری) در این بخش حدود ۵ الی ۵/۷ سانتیمتر فضولات دامی جهت تامین نیتروژن مورد نیاز میکروارگانیسمها قرارداده می شود. برای کاهش اسیدیته توده می توان مقداری آهک ،خاکستر چوب یا فسفات روی لایه فضولات حیوانی پاشید. اگر فضولات دامی مورد نظر خشک باشند باید به آن آب اضافه شود.

لایه پنجم : مراحل ۱ الی ۴ تا موقعی که ظرف پر شود باید تکرار گردد. در شرایط هوای گرم و تابستانی بهتر است که در بالای توده گودال کوچکی جهت جمع آوری آب باران در نظر گرفته شود.
درجه حرارت یک توده مناسب در مدت چها ر الی پنج روز به حدود ۶۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید . در طی این مدت ، توده کمپوست به میزان قابل ملاحظه ای نشست می یابد. این امر نشانه خوبی از عملکرد صحیح توده می باشد
پس از حدود دو هفته توده را به مدت چند ثانیه بهم زده و در صورت نیاز به آن بایستی آب اضافه شود.ورمی کمپوست حاصله پس از دو الی سه ماه آماه مصرف خواهد بود. توده ای که در اواخر بهار تهیه شده باشد می تواند در فصل پاییز مورد استفاده قرار گیرد و به همین ترتیب
توده ای که در اواخر پاییز ساخته شده می تواند در بهار توسط کشاورزان و روستاییان استفاده شود با افزایش تعداد دفعات زیرو و رو کردن توده سرعت فرآوری و رسیدن ورمی کمپوست نیزبه همان نسبت افزایش می یابد.

This Post Has 13 Comments
  1. با سلام
    ۱ . این کار چقه مقدار سرمایه لازم دارد .
    ۲ . آیا در منطق خشک و کوهستانی قابل کشت است
    ۳ . آیا در شمال کشور مازندران قابل کشت است
    ۴ . امکان بازدید از محل ممکن میباشد ؟

  2. سلام.پروژه م درباره ی تولید ورمی کمپوست با زباله ی خانگی هست.
    فقط نمیدونم داخل مخزن باید چه جوری کرم و زباله رو قرار بدم.استاد راهنمام هم رفته مسافرت!
    اگه امکانش هست،راهنمایی کنید.ممنونم

    1. سلام عمرانی جان من سال قبل از این کودها برای باغچه منزل استفاده کردم کرمهای موجود در این کودها تکثیر شده واز برگهای درخت که زیر خاک کرده ام تغذیه و تولید کود میکنند نمیدانم چراکرمها کود تولیدی را به سطح خاک میرسانند و اگر برگهای زیر خاک تمام شود چه میشود البته روی بسته این کود نوشته بود که ممکن است در کودها کرم وجود داشته باشد انها را از بین نبرید.

    2. سلام دوستان من سال قبل از این کودها برای باغچه منزل استفاده کردم کرمهای موجود در این کودها تکثیر شده واز برگهای درخت که زیر خاک کرده ام تغذیه و تولید کود میکنند نمیدانم چراکرمها کود تولیدی را به سطح خاک میرسانند و اگر برگهای زیر خاک تمام شود چه میشود( البته روی بسته این کود نوشته بود که ممکن است در کودها کرم وجود داشته باشد انها را از بین نبرید)می خواهم بدانم این کرمها به ریشه گیاهان زنده در باغچه آسیب میرسانند؟
      a_khounsary@yahoo.com

  3. با سلام و خسته نباشید
    من به یکی از سطل های تولید ورمی کمپوست چند طبقه مانند شکل بالا نیازمندم
    من این سطل رو برای نمایشگاه می خوم.
    و از اینکه از کجا تهییه بشه بی اطلاع هستم
    لطفا راهنمایی فرمایید

  4. سلام وقت بخیر برای تهیه کمبوست باید کرم رو از کجا تهیه کنیم همین کرمهای خاکی که همه جا هست میشه لطفا راهنمای کنید

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top