skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
مقدار مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی

مقدار مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی

مقدار مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی به مقدار ،نوع و جنس خاکی بستگی دارد که قرار است کمپوست در آن مصرف شود. قبل از مصرف ورمی کمپوست در کشاورزی باید تمام جوانب کار از نظر نوع خاک ،تغذیه گیاهی و رعایت موازین بهداشتی مد نظر قرار گیرد. اگر منظور از مصرف کمپوست مقابله با فرسایش خاک باشد. بایستی مقادیری بین ۳۰۰تا۵۰۰ تن در هکتار مصرف شود. چون ورمی کمپوست دارای مقادیر نسبتا زیادی کربنات است،مصرف آن در زمینهای قلیائی موجب ازدیاد phمی شود که نتیجتا مصرف آن را در این گونه زمینها محدود می نماید .مصرف کمپوست معمولا برای محصولاتی همچون درختان جنگلی ،پارک و فضای سبز توصیه می شود.

– صیفی کاری
برای انواع سبزیها (کلم،کاهو،گوجه فرنگی ،خیار ،پیازچه،کرفس….) حدود ۴۰تا۸۰ تن در هکتار برابر ۴تا۸کیلوگرم در متر مربع ،هر۲تا۳سال یکبار در سطح خاک گسترده شود.

– فضاهای سبز
تا ۱۰۰ تن در هکتار هر ۲تا۳ سال یکبار در سطح زیرین خاک پخش می شود . همچنین برای حفاظت از خاک و تثبیت تپه های شنی یا کویرزدایی ،در ابتدا ۲۰۰تا۳۰۰ تن در هکتار و بعداز گذشت دو سال هر ۳-۲ سال یکبار ۱۰۰ تن در هکتار و به ضخامت ۱۰تا۲۵ سانتیمتر روی خاک گسترده شود.

– گلخانه ها
در اینحالت باید ورمی کمپوست را تا میزان ۳۰-۲۰ درصد حجمی با خاک مخلوط نمود . برای نگهداری از نهال هرسه سال یکبار ،۲۰تا۳۰ تن در هکتار باید به طور سطحی پخش نمود .

– تاکستانها
در فصل بهار یا تابستان هر سه الی چهار سال یکبار ۲۰تا ۴۰ تن ورمی کمپوست و در تاکستانهای جدیدالاحداث ۱۵۰ تن در هکتار ،در سطح خاک بایستی پخش نمود.

– گلهای زینتی
برای گلهای زینتی در فضای باز حدود ۱۰۰-۸۰ تن در هکتار بایستی هر ۴-۳ سال یکبار پخش شود.

– درختان میوه هسته دار و دانه دار
برای این درختان نظیر سیب ،گلابی،آلو،زرد آلو، گوجه ،گیلاس و…. حدود ۶۰-۳۰ تن در هکتار ( در سایه انداز درخت) ،هر سه سال یکبار میتوان ورمی کمپوست را پخش نمود.

– درختان غیر مثمر
برای درختانی نظیر کاج، صنوبر، سپیدار، کبوده ، سرو و غیره حدود ۵۰-۱۰۰ تن در هر هکتار ، هر۲-۳ سال یکبار میتوان کود ورمی کمپوست را مصرف نمود .
– گیاهان ردیفی
برای گیاهان ردیفی مانند چغندر ، ذرت ، سیب زمینی و پنبه در فصل بهار یا پاییز می توان مقدار ۴۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار ورمی کمپوست را مصرف نمود.
– غلات
– در مورد غلات نظیر گندم ، جو ، چاودار و غیره می توان حدود ۲۰ تا ۶۰ تن در هر هکتار در بهار یا قبل از شخم زدن ، ورمی کمپوست را بصورت سطحی پخش نمود .
– چمن کاری
در بستر چمن کاری حدود ۱۰۰- ۸۰ تن در هکتار (۱۰- ۸ کیلو گرم در متر مربع ) و برای نگهداری چمن در بهار یا پاییز حدود ۶۰- ۲۰ تن در هکتار (۶- ۲ کیلو گرم در متر مربع ) در هر سال می توان ورمی کمپوست را مصرف نمود. برای کاشت چمن ورمی کمپوست را بایستی با ماسه مخلوط و بذر با آن پوشاند.

– جالیز کاری
در جالیز کاریها نظیر هندوانه ،خربزه،طالبی و غیره به میزان ۹۰-۳۰ تن در هکتار، هر ۳-۲ سال یکبار می توان از ورمی کمپوست استفاده نمود.

– قارچ
در پرورش انواع قارچها می توان ورمی کمپوست را به اندازه مورد نیاز بعنوان خاک پوشش و خاک زیر کشت مورد استفاده قرار داد.

This Post Has 18 Comments
  1. با سلام
    با توجه به تجربه ۱۰ ساله کاری که به عنوان مهندس ناظر در بخش کشاورزی دارم به نظر من کشاورز به عنوان ضعیفترین قشر جامعه ما ایرانیها علی رغم تبلیغات گسترده ما در طی دو سه سال اخیر حاضر به استفاده از ورمی کمپوست در اراضی خود نیست و علت آن عدم حمایت سازمان جهاد کشاورزی و قیمت بالای این کود نسبت به کودهای شیمیایی میباشد متاسفانه کشاورزان ما آینده نگر نیستند، و بسیار باعث تاسف است که سازمان جهاد کشاورزی به جای حمایت و تبلیغ کودهای ارگانیک خود عامل تبلیغ وتوزیع کودهای شیمیایی میباشد.

  2. با سلام
    لطفا در باره نحوه مصرف و زمان مصرف ورمی برای گیاهان آپارتمانی هم توضیح دهید .آیا یکبار جایگزین کردن ورمی کمپوست به اندازه ۲تا ۵ سانت با خاک سطحی برای یکسال کفایت می کنه ؟ یا باید تجدید شود ؟ چند بار در سال ؟

  3. با سلام حرفم با اونی که نوشته ۳۰۰تا ۵۰۰تن در هکتار دادش یا خواهرم شما معادل تن رو می دانید یا واسه فروش محصولات خود این چرت وپرت رو مینویسید

  4. عزیزم چار پنج تا صفر از عددایی که دادی کم کن تا ما هم مشتری بشیم!!!
    با ۵۰۰ تن میشه رو یک هکتار زمین کوه ساخت!خخخخخخخخخخخخ

  5. با سلام-با نظر براینکه یایان نامه ارشد بنده مربوط به تاثیرات ورمی کمپوست بر خاک زراعی وباغی بوده است.ورمی کمپوست یکی از بهترین کود حال حاضر دنیاست.وتاثیر بسیار زیادی در افزایش محصول در صورت رعایت اصول و فنون کشاورزی دارد.بنده کود ورمی کمپوست را کود معجزه گر می نامم-ومن ا..التوفیق

  6. سلام، من در کار تولید ورمی کمپوست و کشاورزی هستم و باید بگم که با توجه به میزان جذب کود های شیمیایی و قیمت ورمی کمپوست نه تنها کود گرانی نیست بلکه ۱۰% تا ۲۰%ارزانتر از کو شیمیایی هست در ضمن دوستان عزیز با تجربه ۳ ساله میگم میزان مصرف ورمی کمپوست خیلی کمتر از مقادیری که در بالا گفته شده است حدود۵۰% کمتر

  7. دوستان و کارشناسان کمپوست سلام،میزان مصرف کمپوست ب ازای هردرخت انارچقدربایدباشه؟کریمی محموداباد

  8. سلا و خسته نباشید
    میخواستم در مورد نحوه مصرف کود ورمی کمپوست در محصولاتی مانند گندم و هندوانه و کدو در هنگام کاشت چطوری عمل کرد تا در همان سال محصول بیشتر و باکیفیت تری بدست اورد

  9. سلام من میخواهم ۵۰۰۰ هزار متر مربع توت فرنگی بکارم خاک زمین من از خاک ابندان بوده که خیلی ضعیف هست از نظر مواد غذای و عالی phخاک هم ۸٫۵ هست با چه مقدار از کود ورمی کمپوست میتوتنم خاک را اصلاح و تقویت کرد با تشکر

  10. سلام من خودم یکی از تولید کنندگان موفق در کار ورمی کمپوست هستم لطفا مقدار مصرف این کود رو داخل سایت تصییح کنید چون با این وجود هیچ کس از این کود استفاده نخواهد کرد ونسبت به صحت وسقم خواص ورمی هم شک خواهد کرد

  11. باسلام.درزمینهای دیم بایردرهرهکتارچقدرکدو ورم کومپوست استفاده کنیم برای کشت گندم لطفاراهنمایم کنید

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top