skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
نقش ورمی‌کمپوست در توسعه کشاورزی

نقش ورمی‌کمپوست در توسعه کشاورزی

گیاهانی که از کود ورمی‌کمپوست تغذیه می‌کنند، ظاهری بلندتر و رشدی سریعتر دارند. بر اساس آزمایش‌ها و تحقیقات انجام شده، استفاده ورمی ‌کمپوست با غلظت کمتر در رشد و نمو گیاهان تأثیر بیشتری دارد. افزایش در میزان رشد و نمو گیاهان همیشه به‌عنوان یک مزیت و برتری محسوب نمی‌شود. اما کود ورمی ‌فعالیت و عملکرد بیولوژیکی دارد و خود مواد دفع‌کننده قارچی دارد که از رشد بی‌رویه و منفی محصول جلوگیری می‌کند و به‌گونه‌ای روند رشد گیاهان را کنترل می‌کند.

ورمی کمپوست در کشاورزی

استاد گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: ورمی کمپوست با داشتن همه ویژگی‌های یک کود سالم برای رشد و نمو گیاهان علاوه بر تأثیر جدی بر رشد کمّی و کیفی محصولات کشاورزی به ایجاد حالتی ماندگار در خاک منجر شده و در نهایت سلامت غذایی یک کشور را ایجاد می‌کند.

«ناصر علی اصغر زاد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، افزود: تولید وِرمی کمپوست در دو سطح خانگی و انبوه انجام می‌شود که در سطح خانگی هم‌اکنون از مهم‌ترین مشاغل خانگی در دنیا محسوب می‌شود و به‌لحاظ کارآفرینی، توسعه‌ی اقتصادی، ارزش افزوده زیاد، بهره‌برداری سریع و در نهایت تأمین سلامت جامعه، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی از تأثیر ورمی کمپوست در افزایش هورمون‌های رشد گفت و تصریح کرد: کود ورمی کمپوست با افزایش هورمون‌های رشد، گیاه را وادار می‌کند که از عناصر فعال شده در محیط ریشه غذا را جذب و عناصر کشت شده را به‌تدریج آزاد کند.

علی اصغر زاد ادامه داد: ورمی کمپوست به‌علت برخورداری از خاصیت اسفنجی، علاوه‌بر نگهداشت و آزادسازی تدریجی عناصر غذایی، ضمن مقابله با کمبود آب در شرایط خشکسالی، باروری اراضی غیرقابل کشت، شور و کوهپایه‌ها را نیز در پی دارد.

استاد گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: ورمی کمپوست اصلاح‌کننده‌ی خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک است و علاوه‌بر وزن مخصوص کم، فاقد هرگونه بو، میکروارگانیسم‌های پاتوژن، باکتری‌های غیرهوازی، قارچ‌ها و علف‌های هرز است.

وی افزود: ورمی کمپوست حاوی بسیاری از عناصر قابل جذب شامل ازت، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن، روی و منگنز است.

علی اصغر زاد با اشاره به مزایای بهره‌گیری ورمی‌کمپوست در توسعه کشاورزی پایدار گفت: توسعه‌ی کشاورزی پایدار، مقابله با خشکسالی، جلوگیری از تخریب خاک، امکان تولید محصولات ارگانیک، ایجاد اشتغال پایدار و به نوعی تولید ثروت را می‌توان با بهره‌گیری از ورمی‌کمپوست محقّق دانست.

«محمدرضا ساریخانی»، استادیار گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز به خبرنگار ایسنا گفت: مواد بیوشیمیایی ورمی‌کمپوست مقاومت گیاهان را به بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

32625_990

وی افزود: بهره‌گیری از ورمی کمپوست افزون بر تثبیت مواد زاید جامد، فضولات حیوانی و لجن فاضلاب، نتایج مفید دیگری نظیر جداسازی مواد زاید غیرآلی، نداشتن شیرابه، نداشتن بوی زباله و کاهش حجم آن تا حدود ۸۰ درصد را نیز به‌دنبال دارد.

استادیار گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز از کیفیت محصولات تولیدی با بهره‌گیری از ورمی کمپوست گفت و خاطرنشان کرد: کیفیّت محصولات با استفاده از کود ورمی کمپوست، ۵۰ درصد نسبت به کودهای شیمیایی افزایش می‌یابد.

ساریخانی یادآور شد: این کود آسان‌تر و سریع‌تر از بیوکمپوست فرآوری می‌شود.

وی افزود: با توجه به تولید مستمر کودهای دامی، زباله‌های خانگی، ضایعات کشاورزی و بقایای گیاهی، تبدیل آن به وِرمی‌کمپوست، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت احساس می‌شود.

استادیار گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با اشاره به افزایش قابلیت جذب کودهای شیمیایی با مصرف ورمی‌ کمپوست گفت: افزایش قابلیت جذب کودهای شیمیایی، عدم شست‌وشوی کودهای ازته و در واقع عدم آلودگی آب‌های زیرزمینی از مزایای مصرف کود وِرمی‌کمپوست عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، افزایش مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی و آثار منفی کاربرد این کودها بر محیط زیست و سلامت موجودات زنده به‌ویژه انسان‌ها بر کسی پوشیده نیست. زیاد بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی و قابلیت فراوان نگهداری آب و مواد غذایی از امتیازات ورمی‌کمپوست در مقایسه یا دیگر کودهای آلی است.

This Post Has One Comment
  1. با سلام و درود فراوان ..متاسفانه کمبود اطلاعات و آگاهی علمی برخی کشاورزان باعث فرسودگی ضعف و از بین رفتن بافت خاک شده امیدوارم وزارت جهاد حضور پررنگ تری در روستا ها داشنه باشد تا کشاورزی اصولی تر و پر بازده تر شود

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top