skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
ورمی تکنولوژی چیست؟

ورمی تکنولوژی چیست؟

با رشد روز افزون جمعیت، افزایش سطح رفاه و تنوع کمی و کیفی در مصرف مواد غذایی، توسعه صنایع تبدیلی و رشد پدیده شهرنشینی، دفع زباله و مواد زاید آلی به یک مشکل به ویژه در شهرهای بزرگ تبدیل شده است. امروزه فرآوری مواد زاید آلی به سه روش سوزاندن، دفن در محل های خاص و بازیافت یا استفاده مجدد انجام می پذیرد. روش بازیافت علاوه بر اینکه در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی موثر است میتواند مواد زاید را به عنوان مواد خام، مجددا در چرخه مصرف قرار دهد و از تخریب بیشتر محیط زیست پیشگیری کند.

از بین انواع محصولات بازیافتی می توان به ورمی کمپوست ( vermicompost ) یا کمپوست کرمی که در کشورهای مختلف جهان با استقبال گسترده ای روبه رو شده است، اشاره کرد.
ورمی کمپوست چیست؟
ورمی کمپوست ، عبارت است از کود آلی بیولوژیک که دراثر عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از  دستگاه گوارش گونه هایی از کرم های خاکی و دفع این مواد از بدن کرم، حاصل می شود. این مواد هنگام عبور از بدن کرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش (موکوس)، ویتامینها و آنزیمها شده که در نهایت به عنوان یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای ساختمان و بهبود عناصر غذایی خاک، تولید و مورد مصرف واقع می گردد. بنابراین، ورمی کمپوست عبارت است از فضولات کرم به همراه درصدی از مواد آلی و غذایی بستر و لاشه کر مها. برتری ورمی کمپوست به کمپوست معمولی ورمی کمپوست ماده ای شبیه به پیت ( peat ) است . که به خوبی تغییر فرم یافته و ساختار، تخلخل، تهویه، زه کشی و ظرفیت نگهداری رطوبت آن در حد آلی می باشد.

تولید ورمی کمپوست تعداد ریز موجودات بیماری زای گیاهی) pathogenic microganisms ( را به شدت کاهش داده و بنابراین از این نظر برتری نسبی به کمپوست معمولی دارد. تولید کمپوست به عنوان یک فرآیند هوازی منجر به معدنی شدن ) mineralization ( نیتروژن می شود که در مورد تولید ورمی کمپوست، استفاده از
کرم های خاکی باعث تسریع این روند می گردد. فرآیند هوموسی شدن ) Humification ( که در مرحله رسیدگی ) Maturation stage ( کمپوست سازی اتفاق می افتد، در طول فرآیند تولید ورمی کمپوست، بزرگتر و سریعتر اتفاق می افتد. کود تولیدی در این روش  به علت بالا بودن نسبت کربن به ازت ( C/N15 ) فاقد بوی نامطبوع و فعالیت حشرات مزاحم می باشد.
۲۷۰۰ گونه کرم خاکی، عامل تهیه ورمی کمپوست  به طور کلی در حدود ۲۷۰۰ گونه مختلف از کرمهای خاکی وجود دارند که بسته به موضوع کار و هدف، گونه انتخابی متفاوت خواهد بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top