skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
پردازش پسماندهای شهری

پردازش پسماندهای شهری

در حال حاضر در مجتمع دفع و پردازش آرادکوه، پسماندهای شهری جداسازی و کمپوست (کودآلی) تولید می شود. با توجه به میزان بسیار زیاد زایدات تولیدی در شهر تهران که روزانه بالغ بر ۷۰۰۰ تن می باشد و هم چنین با توجه به اینکه حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از زایدات تولیدی شهر تهران را مواد آلی و پسمانده های مواد غذایی تشکیل می دهد، استفاده از فرآیند کمپوست سازی به جهت دفع صحیح و بهداشتی زایدات تولیدی و انجام پردازش علمی بر روی زایدات تولیدی منطقی به نظر می رسد…در این مجتمع پسماندهای آلی از پسماندهای خشک جداسازی شده و در پروسه تخمیر هوازی به کمپوست تبدیل می شود و مواد خشک به روش های بهینه جدا سازی شده و به چرخه تولید باز خواهند گشت که این موجب بهبود محیط زیست شهری و بهبود وضعیت اجتماعی و بهداشتی مردم خواهد شد. کاهش شیرابه و عدم تولید گازهای گلخانه ای ( متان), کاهش میزان مواد دفنی و افزایش طول عمر مراکز دفن, جلوگیری از دفن مواد با ارزش از دیگر مزایای زیست محیطی احداث واحدهای پردازش می باشد تهیه کمپوست از پسماندهای علاوه بر کاهش میزان پسماندهای دفن شد و کاهش تولید شیرابه و گاز متان و بوی نامطبوع شده، باعث بهبود هوای منطقه و حفظ سلامتی افراد ساکن در اطراف مجتمع و حفظ بهداشت محیط نیز شده و اثرات اقتصادی زیر را نیز دارد.

– کاهش هزینه ها در مرکز دفن به دلیل جلوگیری از دفن زباله
– تولید کمپوست، فروش آن و کسب در آمد
– جلوگیری از هدر رفتن سالیانه چندین هکتار زمین ناشی از دفن پسماندها
– ایجاد اشتغال و درآمدزائی
– بازیافت پسماند های خشک با ارزش، فروش آن ها و کسب در آمد

از آنجاییکه یکی از اهداف استراتژیک مدیریت پسماند، کاهش تدریجی دفن و افزایش ظرفیت بازیافت و پردازش می باشد لذا ۱۲ در این مجتمع، واحدهای جدید پردازش پسماندها و تولیدورمی کمپوست احداث شده است. احداث واحدهای جدید پردازش و تولید ورمی کمپوست از دفن پسماندها جلوگیری کرده و از آلودگی آب، خاک و هوا جلوگیری نموده و موجب بهبود محیط زیست شهری و بهبود وضعیت اجتماعی و بهداشتی مردم خواهد شد.احداث خطوط استحصال کود و گرانوله نمودن ورمی کمپوست نظر به سیاست های کلان شهرداری تهران مبنی بر پردازش هر چه بیشتر زباله و هم چنین کاهش اثرات سوء زیست محیطی حاصل از دفن زباله به روش سنتی که باعث تولید شیرابه، گاز متان و از بین رفتن اراضی می شود. هم چنین با توجه به اینکه به طور میانگین یک سوم زباله ورودی به کود کورس تبدیل می شود (یعنی ۱۰۰۰ تن کود کورس) و در حال حاضر یک واحد استحصال کود کمپوست با ظرفیت ورودی ۱۴۰ تن کود کورس در یک شیفت کاری در مجتمع موجود می باشد، لزوم احداث خطوط استحصال کود کمپوست امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. احداث خطوط استحصال کود و گرانوله نمودن ورمی کمپوست در تکمیل چرخ بازیافت و پردازش زباله و امکان رشد و ایجاد توسعه پایدار در صنعت کشاورزی کشوری و هم چنین ایجاد اشتغال برای افراد جامعه نقش به سزایی را ایفا می نماید.

کرم ورمی کمپوست

از سوی دیگر با توجه به سیاست های کلان وزارت کشاورزی مبنی بر جایگزینی کودهای بیولوژیک و کود ورمی کمپوست به جای کودهای شیمیایی، با هدف افزایش مواد آلی در اراضی کشاورزی و حاصلخیز نمودن اراضی، تولید کود کمپوست با کیفیت و براساس استانداردهای روز جهانی از سوی دیگر برنامه های سازمان بازیافت می باشد که تولید کمپوست به شکل گرانوله و بسته بندی در کیسه های مختلف باعث کاهش هزینه های حمل و نقل و هم چنین استفاده راحت تر کشاورزان در سیستم های کود دهی به اراضی خواهد گردید

This Post Has One Comment
  1. سلام.من دانشجوی سال آخر مهندسی شیمی هستم.قصد دارم تولید کود ورمی کمپست انجام بدم برای شروع باید چکار کنم؟ اطلاعاتیکه از کود و کرمهای تولید کننده کود دارم در حد همین مقالات سایت شما و سایتهای شبیه شماست. خیلی ممنون میشم اگر کمکم کنید تا بتونم منبع درامدی هرچند کم ایجاد کنم.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top