skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
کنترل فرایند تولید ورمی کمپوست خانگی

کنترل فرایند تولید ورمی کمپوست خانگی

۱- رطوبت توده ورمی کمپوست

به طور کلی هر یک از طبقه ها و لایه های ورمی کمپوست باید مرطوب شوند ولی نحوه رطوبت دهی نباید به صورتی باشد که لایه ها به حالت غرقابی در ایند. همچنین بایدتوجه داشت که حضر بیش از حد نور خورشید یا باران تاثیرات معکوسی برروی تعادل رطوبتی در داخل توده کمپوست می گذارد . غالبا میزان رطوبت توده کمپوست بایدستی در حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد برمبنای وزن کل توده باشد . توده های بسار خیس که آب از آنها می چکد ،کمبود اکسیژن داشته و می توانند تخمیر بی هوازی شوند ودر نتیجه تولید بوهای نامطبوع نمایند . چنانچه توده کمپوست بسیار مرطوب شده و بوی نامطبوعی در آن تولید شده باشد بایستی گامهایی را برای خشک نمودن آن برداشت . مخلوط نمودن برگهای خشک ،کاه و کمپوستهای خشک و قدیمی در جهت جذب رطبوت اضافی کمک شایان توجهی می نماید.

از طرف دیگر رویش علفهای هرز در ورمی کمپوست نشانه اطمینان از خشک بودن توده است و در صورت مشاهده علفهای هرز بایستی سریعا توده ورمی کمپوست بهم زده شود . قراردادن ظرف تهیه ورمی کمپوست در معرض باد نیز به تندی باعث خشک شدن توده ورمی کمپوست گردیده و حضور مورچه ها در توده ، نشانه دیگیری از کمبود رطوبت در توده می باشد. در صورتی که ورمی کمپوست حاوی رطوبت کافی نباشد ، درجه حرارت کل توده ورمی کمپوست کاهش یافته ودر نتیجه مدت زمان تجزیه طولانی خواهد شد . ورمی کمپوست که به این طریق حاصل می شود کیفیت خیلی خوبی نخواهد داشت .

۲ – نسبت کربن به ازت توده ورمی کمپوست

هرنوع ماده آلی دارای یک نسبت کربن به ازت  ویژه خود می باشد . نسبت کربن به ازت حدود  ۳۰برای فعالیت میکروبهای داخل ورمی کمپوست بسیار مناسب و ایده آل هست . این تعدل و بالانس بین کربن و نیتروژن به وسیله اختلاط و همزدن توده به خوبی تامین می شود .

جدول می توان جهت برآورد نسبت   اجزای ورمی کمپوست مورد استفاده قراربگیرد.

ضایعات غذایی

۱۵:۱

خاک اره ،چوب،کاغذ

۴۰۰:۱

کاه

۸۰:۱

برگ

۵۰:۱

پسمانده های میوه

۳۵:۱

فضولات حیوانی

۲۰:۱

ساقه غلات

۶۰:۱

علوفه خشک   یونجه

۱۲:۱

۳- هوادهی توده ورمی کمپوست

وجود شکاف و سوراخ در کف و دیواره های محفظه تولید کود و باز بودن آن برای عبور آزاد هوا به درون محفظه بسیار مهم می باشد .

یک روش هوادهی توده کمپوست در سیستم های خانگی ، کاربرد لوله های قابل انعطاف

ویا لوله های   سوراخ دار می باشد که آنها را به طور موازی روی آجرهای سفالی قرار می دهند و سطوح تهویه زیر توده کود را فراهم می کنند. باید توجه داشت که جداره محفظه تولید کمپوست را برای برقراری جریان هوا در داخل توده ، بایستی سوراخدار یا شکاف دار ساخت

بهترین روش برای اضافه نمودن مواد جدید به درون محفظه این است که مواد مورد نظر را به صورت لایه های افقی برروی هم قرارداده و آنگاه آنها رابطور عمودی با چنگال باغبانی ،  بیل یا هر وسیله مشابه دیگر مخلوط نمود. در هر زمان که توده بر گردانده شده یا مواد تازه ای به آن افزوده گردد، بلیستی توده را با چوب یا سیخ ، سوراخ سوراخ نموده تا لایه جدید مانع ورود هوا از قسمت پایین نشود.

تراشه های چوب ( نه تکه های بزرگ چوب )کمک شایان توجهی به برقراری جریان هوا در داخل توده کود می نماید. تراشه های چوب با پوک نگهداشتن توده و عبور دادن هوای کافی از لابلای آنها به میزان فراوانی سبب کاهش بوی بد خواهند شد . از آنجا که تکه های بزرگ چوب نه تنها در روند ورمی کمپوست سازی تجزیه نمی گردند بلکه در آن ایجاد اختلال نیز ، می نمایند ، از این رو پیش از انجام عمل ورمی کمپوستسازی بهتر است جوبها را یه صورت تراشه در آورد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top