skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
تقویت اراضی کشاورزی با استفاده ورمی کمپوست

تقویت اراضی کشاورزی با استفاده ورمی کمپوست

سید محمد حسینی مقدم معاون آموزش و پرورش مرکز آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان تهران (شهید زمانپور) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: با استفاده از کرم خاکی گونه اوینیا فویتیدا می توان اراضی کشاورزی و باغات را احیا و تقویت کرد به طوری که به جای استفاده از انواع کود، این کرمها را در اراضی رها کرده و بقایای گیاهی و مواد موجود در خاک تبدیل به کمپوست می شود.

وی گفت: این کرمها خاک را شخم زده و با ایجاد خلل و فرج شرایط زیستی خاک را فراهم می کنند.

حسینی مقدم با بیان این که این کرم ها به کرم زباله خوار معروفند تصریح کرد: این کرم ها به ریشه محصول یا درخت کاری ندارند و به صورت هوشمند از موادی تغذیه می کنند که آب خود را از دست داده و تجزیه شده اند.

وی با اشاره به انجام آزمایشی در این خصوص ادامه داد: چند روز بعد از قرار دادن دو سیب سالم و گندیده روی بستر ورمی کمپوست مشاهده شد کرمها بدون توجه به سیب سالم از سیب گندیده تغذیه می کنند.

حسینی مقدم در خصوص شرایط نگهداری کرم کمپوست ساز گفت: این موجودات نسبت به گرما و سرمای شدید، نور خورشید و خشکی حساسند و شرایط ایده آلی برای فعالیت این کرمها رطوبت ۷۰ درصد و دمای بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است.

وی با اشاره به اینکه عمر مفید این کرم ها ۲ سال است افزود: با توجه به رشد و تکثیر بالا عمر این کرمها اهمیت چندانی ندارد چرا که از یک کرم سالانه هزار کرم تولید می شود به عنوان مثال برای تبدیل یک تن کود حیوانی به کمپوست طی ۱۰۰ روز به ۱۰ کیلوگرم کرم نیاز است اما به دلیل تکثیر زیاد این موجود و ۶ برابر شدن تعداد کرمها در مدت زمان مشابه استفاده از ۵ کیلوگرم کرم توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم کرم خالص بیش از ۳۰ هزار تومان است افزود: با وجود اینکه این کرمها در جیره غذایی طیور و آبزیان استفاده شده و ژله ترشح شده از این کرمها در بخش های مختلف بهداشتی، درمانی قابل استفاده است اما هنوز صنایع فرآوری این کرمها در کشور وجود ندارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top