skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
تولید کود ورمی کمپوست جلو‌‌ه‌ای از تحقق اقتصاد مقاومتی

تولید کود ورمی کمپوست جلو‌‌ه‌ای از تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مقوله اقتصاد یکی از مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین ارکان یک نظام است که ضعف یا قوت آن می‌تواند تمام ارکان یک نظام را مورد تاثیر قرار دهد.

در تعالیم دینی ما نیز بر مسئله کار و تلاش و توجه به معیشت جامعه بارها و بارها تاکید شده است و ائمه اطهار (ع) خود بهترین الگو در عرصه کار و تلاش اقتصادی در راه رضای خدای متعال هستند.

در نظام مقدس جمهوری اسلامی از بدو پیروزی تاکنون، تنها دستاویزی که دشمنان از آن برای ضربه زدن به پیکره این نظام الهی بهره برده‌اند، مقوله اقتصاد بوده، به طوری که در این ۳۴ سال سنگین‌ترین تهدیدها و فشارهای اقتصادی را برای به زانو درآوردن این انقلاب به کار بسته‌اند.

مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر بارها در سخنرانی‌های مختلف بر ضرورت جهاد اقتصادی با عناوین مختلف تاکید کردند، ایشان در یکی از سخنرانی خود در خصوص اقتصاد مقاومتی چنین فرموده‌اند «ما چند سال پیش اقتصاد مقاومتى را مطرح کردیم. همه‌ کسانى که ناظر مسائل گوناگون بودند، می‌توانستند حدس بزنند که هدف دشمن، فشار اقتصادى بر کشور است. معلوم بود و طراحى‌ها نشان می‌داد که این‌ها می‌خواهند بر روى اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما براى آن‌ها نقطه‌ مهمى است. هدف دشمن این بود که بر روى اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملى لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملى دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دلزده بشوند، از نظام اسلامى جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادى دشمن این است و این محسوس بود؛ این را انسان می‌توانست مشاهده کند».

در این بین متأسفانه شاهد بودیم در سالیان گذشته مسئولین حساسیتی نسبت به این تأکیدات و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی نشان ندادند و کاری جدی و عمیق در این باره انجام نشد و با این منویات رهبری صرفاً برخوردی شعاری صورت گرفت.

گزارش از تولید ورمی کمپوست

اما در این میان بسیجیان که همیشه گوش به فرمان ولی فقیه هستند این بار نیز به این ندای رهبر پاسخ گفته و به عرصه‌های جهاد اقتصادی وارد شدند تا به فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص جامه عمل بپوشانند. این موضوع وقتی شدت و قدرت بیشتری گرفت که سپاه با احساس وظیفه و درک موقعیت حساس کشور وارد عمل شد و بسیج سازندگی را به امر فرماندهی کل قوا تاسیس کرد تا بار دیگر در عرصه جهاد اقتصادی با اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی به مقابله با دشمنان نظام و انقلاب بپردازد.

سرهنگ حجت‌الله زارعی، مسئول شرکت نگار نصر بسیج، شعبه استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حضور اقشار مختلف مردم و بسیج مستضعفین در عرصه جهاد اقتصادی اظهار داشت: ما نیز برای تحقق فرمایش مقام عظمای ولایت در خصوص اقتصاد مقاومتی در استان قم در ۱۰ محور وارد عمل شده و فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال جاری در پنج محور از این برنامه‌ها به صورت عملیاتی کار را دنبال می‌کنیم بیان داشت: این پنج محور شامل تولید کود ورمی کمپوست، ترویج و نگهداری مرغ بومی، پرورش قارچ، پرورش ماهی‌های سرد آبی و گرم آبی و تقویت شیلات در سطح استان و تولید گیاهان دارویی و سبزیجات و میوه‌های خشک است که در سال حماسه اقتصادی در حال پیگیری آن هستیم.

مسئول شرکت بین‌المللی نگار نصر شعبه استان قم ادامه داد: از جمله این محورها، تولید کود ورمی کمپوست در استان است، تولید این کود خواص و ویژگی‌های خوبی دارد که از آن جمله می‌توان به اصلاح و غنی سازی خاک، حذف مصرف کودهای شیمیایی از پروسه کشاورزی و باغداری که موجب از بین رفتن خاک و بروز بیماری‌های مختلف می‌گردد، تولید محصولات سالم و ارگانیک، عدم وابستگی به خارج از کشور و مقابله با تحریم اقتصادی، کمک به محیط زیست و ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی اشاره کرد.

زارعی افزود: در این زمینه تعدادی از بسیجیان پایگاه شهدای گمنام وابسته به حوزه پنج پس از تحقیقات و بررسی‌های کارشناسی شده در این موضوع، حدود ۱۵۰ تن کود ورمی کمپوست را تولید کرده‌ و با تجربیاتی که در این کار به دست آورده‌اند می‌توانند به افرادی که بخواهند در سطح استان در این زمینه کار کنند مشاوره بدهند.

حمید اورعی مدیر شرکت تعاونی جهاد فتح و از بسیجیان پایگاه چهارده شهدای گمنام، که به عنوان سرباز مقام معظم رهبری در جبهه اقتصادی به مبارزه با دشمن می‌پردازد، در خصوص ورود به عرصه جهاد مقاومتی چنین می‌گوید: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌فرمایند «جهاد صرفاً جنگیدن نیست و اگر کاری همراه با تلاش و در مقابله با دشمن باشد جهاد است».

وی ادامه داد: دوستان بسیجی ما مدت‌ها به فکر اجرایی کردن این فرمان مقام عظمای ولایت بودند و در نهایت به صورت خودجوش ۱۲ نفر از بسیجیان پایگاه در سال گذشته شروع به کار در عرصه جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی کردند.

screen-vermicompost

مدیر شرکت تعاونی جهاد فتح افزود: در ابتدای کار تحقیقات گسترده‌ای در خصوص زمینه فعالیت اقتصادی انجام دادیم و بعد از پایان تحقیقات، بنیادی‌ترین خدمت در راستای اقتصاد مقاومتی را عرصه تولید کود ارگانیک با عنوان ورمی کمپوست یافتیم و با همکاری دوستان بسیجی و با هزینه شخصی این کار را انجام دادیم و شرکت نگار نصر نیز حمایت خوبی از این پروژه کرد و این کار به مرحله اجرا رسید.

اورعی با بیان اینکه این پروژه در قالب حلقه اقتصادی جهاد فتح آغاز به کار کرده است بیان داشت: این حلقه اقتصادی را افراد بسیجی برای ورود به عرصه جهاد اقتصادی تشکیل داده‌اند، فاز اجرایی این پروژه حدود یک ماه پیش آغاز شده و حدود دو ماه دیگر تولیدمان به دست خواهد آمد که برآورد فعلی حدود ۵۰ تن کود ارگانیک در مرحله اول است و برای فرآوری آن حدود ۲۰ تن کرم Eisenia foetida (فوتیدا) تزریق کرده‌ایم.

روش‌های مختلفی برای تولید کود ارگانیک یا ورمی کمپوست وجود دارد که ساده‌ترین راه آن، روش پشته‌ای است که برای انجام آن باید در ابتدا زمینی مسطح، بدون سنگ و کلوخ و خرده شیشه انتخاب و سطح آن را مرطوب کرد و سپس کاملاً کوبید تا سفت شود. علت این امر جلوگیری از ایجاد هیبرید کرم‌های مورد استفاده با کرم‌های خاکی معمولی و زایل شدن آن‌ها است.

ایجاد سایبان برای محافظت کرم‌ها در برابر بارندگی و نور آفتاب، ایجاد پشته‌ای از کود گاوی نیمه پوسیده به شکل گنبدی به عرض ۷۰ و ارتفاع ۵۰ سانتی متر و طول دلخواه و آبیاری فراوان آن به منظور خروج شیرابه کود، ایجاد شیار در طول خط الراس پشته به عمق ۱۵ سانتی متر و ریختن کرم‌ها به داخل آن و سپس برگرداندن کود روی کرم‌ها، آبپاشی پشته به صورت روزانه به منظور حفظ رطوبت آن و جداسازی کرم‌ها از پشته پس از تولید ورمی کمپوست با استفاده از غربال مراحل تولید این کار است.

همچنین این کرم‌ها کاربردهای مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به تولید پروتئین کرم به عنوان جیره غذایی آبزیان و طیور با استفاده از خشک کردن و پودر کردن لاشه بدن کرم‌های مسن اشاره کرد، همچنین استفاده از ورمی کمپوست در تهیه چای کمپوست برای تولید مثل و به تبع آن افزایش جمعیت کرم‌ها و فروختن آن‌ها به واحدهای متقاضی را نیز می‌توان به مزایای این کرم‌ها افزود.

اورعی با بیان اینکه این کود بهترین کود برای تولید مواد غذایی است تاکید کرد: ورمی کمپوست صرفه اقتصادی بسیار زیادی برای کشاورزان دارد و خیلی از آن‌ها به این موضوع اذعان داشتند که بعد از مصرف این کود، محصولشان هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت بهتر شده و برداشت محصولشان تا چند برابر افزایش یافته است. امیدواریم کشاورزان به این سمت و سو آمده و به امید خدا دیگر شاهد باشیم که مصرف کود شیمیایی در زمین‌های کشاورزی پایان یافته و با تکیه بر تولید داخل بر رهنمود رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم.

این پروژه تنها بخشی از فعالیت بسیجیان استان قم در عرصه کار و جهاد اقتصادی است و نمونه‌های بسیاری از این دست می‌توان یافت که به همت جهادگران بسیجی در عرصه مبارزه با دشمنان در نبرد اقتصادی به مرحله اجرا رسیده است. امیدواریم مسئولین نیز به خود آمده و نگاه شعاری به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جهاد اقتصادی را کنار گذاشته و با همت و تلاش به دنبال خلق حماسه اقتصادی در کشور بوده و بار دیگر دشمنان نظام و انقلاب را در این نبرد سنگین مأیوس کرده و شکست دهند تا در نهایت در زمره زمینه‌سازان شایسته برای ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه قرار گیرند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top