skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
ورمی کمپوست ابداعی جدید برای تولید کود آلی

ورمی کمپوست ابداعی جدید برای تولید کود آلی

استفاده از کودهای شیمیایی آسیب زیادی به اکوسیستم و در نهایت سلامت انسان وارد می کند. کارشناسان برای دچار نشدن به این آسیب ها راهکارهایی را پیشنهاد می کنند، کمپوست یا کود آلی یکی از آنهاست.
آب، نور، خاک سه نیاز اصلی گیاه برای رشد است اما هر خاکی بستر رشد گیاه نیست.
علیزاده کارشناس کشاورزی گفت: وسعت زمین های زراعی در کشور ما مشخص است؛ صدها سال طول می کشد خاکی به عمق یک سانتیمتر به وجود بیاید، اما امروزه خاک های زراعی به دلایل فرسایش آبی و بادی، قطع درختان ، چرای بی رویه و تبدیل چراگاه ها به اراضی کشاورزی و از همه مهمتر به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی در حال از بین رفتن است.
علیزاده ابراز داشت: استفاده از کودهای شیمیایی خاک را آلوده و در بلند مدت دچار مشکل می کند.
اما کارشناسان روش جدیدی برای تولید کود آلی ابداع کرده اند که کود کمپوست با استفاده از فضولاتی حیوانی یکی از این نوع کودهاست.
ورمی کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم خاکی با نام علمی Eisenia fotida است؛ این جانور با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت آن را به کود آلی مغذی تبدیل و یکی از غنی ترین کودهای آلی را تولید می کند.
آقایی کارشناس جهاد کشارزی اردبیل با بیان اینکه ورمی کمپوست در خواص فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تاثیر بسزایی دارد ، افزود: این کود اصلاح کننده خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی خاک است و علاوه بر وزن مخصوص کم ، فاقد هرگونه بو ، میکروارگانیسم های پاتوژن ، باکــــتری های غیر هـــوازی ، قارچ ها و علف های هرز است.
ورمی کمپوست علاوه بر قابلیت جذب آب با حجم بالا ، شرایط مناسب برای دانه بندی و قدرت نگه داری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می کند.
ورمی کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار مانند ازت است که به تدریج آنها را در اختیار گیاه قرار می دهد.( این نکته از نظر حاصل خیزی خاک بسیار پر اهمیت است) این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است.
فتائی کارشناس محیط زیست در اردبیل نیز خاطر نشان کرد: تبدیل زباله به کود کرمی کمپوست راه حل مناسب و با نتایج بسیار مفیدی است که هنوز مورد توجه جدی برای تبدیل زباله به کود در مراکز تولید زباله مانند منازل و ادارات نشده است.
این کارشناس ادامه می دهد: علاوه بر سود حاصله از این تبدیل باید منافع حاصل از حفظ محیط زیست، حفظ بهداشت، افزایش محصول کشاورزی، حفظ آب و خاک و تولید محصول ارگانیک را در نظر گرفت.
در کنار این، اشتغال مستقیم حداقل ۳۸هزار نفر کارگر را باید اضافه کرد ضمن اینکه در این فرایند زمینه اشتغال غیر مستقیم فراوانی فراهم خواهد شد.
منتظری مدیرعامل کارخانه ورمی کمپوست که در نمین استان اردبیل به بهره برداری رسیده با اشاره به فواید این کود آلی می گوید: در این کارخانه با استفاده از فضولات حیوانات اهلی روستائیان کود آلی تولید می شود که این کار علاوه بر فواید کشاورزی ارگانیک از آلودگی محیط زیست روستائیان مانند چاه های آب و رودخانه جلوگیری می کند و می تواند در اشتغالزایی روستایی نیز مفید فایده باشد ، چرا که همه روستائیان می توانند با سرمایه ای اندک به این اشتغال یابند.
این مسئول همچنین موارد مصرف کرم مورد استفاده در این صنعت را متنوع دانست.
منتظری گفت: همه نوع زباله تر شهری و فضولات حیوانی بجز مواد سنگی،‌ شیشه ای،‌ پلاستیکی، فلزی و گوشتی، غذای این کرم است به همین دلیل اسم دیگر این کرم، کرم آشغال خوار است.
برای حفظ گیاهان ، نگهداری گلخانه ها ، گسترش مزارع و درختان و کشاورزی پاک به مواد آلی نیاز داریم بنابراین مسئولان ذیربط باید در جهت توسعه صنعت کمپوست فضولات حیوانی و زباله ها گام های اساسی بردارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top