skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
تاثیر کاربرد ورمی کمپوست های غنی شده بر درصد ظهور گیاهچه ذرت

تاثیر کاربرد ورمی کمپوست های غنی شده بر درصد ظهور گیاهچه ذرت

تاثیر کاربرد ورمی کمپوست های غنی شده بر درصد ظهور گیاهچه و وزن خشک بوته ذرت هیبرید سینگل کراس

به منظور بررسی اثر ورمی کمپوست های غنی شده با آهن و روی، بر وزن خشک و درصد ظهور گیاهچه ذرت، آزمایش گلدانی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با ۱۰ تیمار و سه تکرار اجرا شد. تیمارهای مورد استفاده شامل شکل غنی شده و غنی نشده سه ورمی کمپوست پوسته برنج + کود مرغی، پوسته برنج + کود گاوی و کود گاوی بودند که با سولفات آهن و سولفات روی در طول دوره ورمی کمپوست سازی غنی سازی شدند و میزان نیتروژن آن ها با افزودن کود اوره یکسان شد. نتایج حاصل از تجزیه واریانس داده ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین وزن خشک گیاه ذرت در ورمی کمپوست های مختلف در سطح یک درصد وجود دارد. بیشترین وزن خشک گیاه ذرت در تیمارهای حاوی ورمی کمپوست پوسته برنج + کود مرغی غنی شده با روی مشاهده گردید و کمترین مقدار آن مربوط به تیمار شاهد بود. اثر ورمی کمپوست های مختلف بر درصد ظهور گیاهچه بذر ذرت از لحاظ آماری در سطح پنج درصد معنی دار بود. بیشترین و کمترین بر درصد ظهور گیاهچه به ترتیب در تیمارهای ورمی کمپوست پوسته برنج + کود گاوی غنی شده با آهن و تیمار شاهد مشاهده شد.

تاثیر کاربرد ورمی کمپوست های غنی شده بر درصد ظهور گیاهچه ذرت

ساها و همکاران (۲۰۰۷) در آزمایشی با بررسی اثر کود آلی بر عملکرد ذرت گزارش کردند که کشت ذرت دانه ای در شرایط مدیریت ارگانیک باعث افزایش غلظت عناصر میکرو در دانه ذرت می شود. چاتوپادهایا و همکاران (۱۹۹۲) نیز گزارش کردند که کاربرد ورمی کمپوست به تنهایی سبب جذب مقدار بیشتری آهن، منگنز و روی توسط گیاهان در مقایسه با کاربرد اوره به تنهایی گردید.

طی فرآیند ورمی کمپوست عناصر ضروری گیاه مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و کلسیم موجود در ضایعات آلی به شکل قابل دسترس برای گیاه تبدیل می شوند. (نگوا و تامپسون، ۲۰۰۱) گارگ و همکاران (۲۰۰۶) گزارش کردند که درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم در فرآیند ورمی کمپوست شدن ضایعات افزایش می یابد، در حالی که pH و کربن آلی کل به تدریج کاسته شده و این کاهش تابعی از طول دوره کمپوست شدن می باشد. میچل (۱۹۹۷) در آزمایش های خود روی ورمی کمپوست کود گاوی دریافت که وزن کود گاوی اولیه بعد از ورمی کمپوست شدن کاهش معنی داری پیدا می کند و در این فرایند دو محصول ایجاد می شود یکی ورمی کمپوست بجا مانده و دیگری بیومس کرم خاکی است که افزایش می یابد.

در تحقیقاتی که بر روی اثر ورمی کمپوست ها روی رشد گیاه ذرت صورت گرفته از جمله ویلسون و کاریل (۱۹۸۹)، سابلر و همکاران (۱۹۹۸)، آتیه و همکاران (۲۰۰۰) همگی نشان دادند که ورمی کمپوست ها به طور معنی داری رشد و جوانه زنی گیاه را بهبود می بخشند. آتیه و همکاران (۲۰۰۲) نشان دادند که ورمی کمپوست فعالیت میکروبی را می تواند به جوانه زنی، ظهور گل ها و محصول بیشتر کمک کند تحریک کند، که این تاثیر مستقل از دسترسی عناصر غذایی برای گیاهان می باشد.(جهانی، ۱۳۹۰) و ذرت پر محصول ترین گیاه از خانواده غلات به شمار می رود که از نظر میزان محصول بعد از گندم و برنج سومین محصول غله ی جهان است. استان فارس به عنوان بزرگترین تولید کننده این محصول در کشور می باشد که بیش از ۴۵% محصول ذرت کشور را تولید می کند.

This Post Has One Comment
  1. لطفا از تجربه عملی خودتون در این زمینه مطلب بگید چون نوع زمین وآب وهوای ایران ایران با اروپاواسترالیا فرق میکنه.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top