skip to Main Content
+989193669390 - +989211550847
۱۰۴ هزار تن چای انباری در انتظار تبدیل شدن به ورمی کمپوست

۱۰۴ هزار تن چای انباری در انتظار تبدیل شدن به ورمی کمپوست

سیاستگذاری‌های غلط در صنعت چای کشور موجب شده تا ۴ هزار تن از ۱۰۴ هزار تن چای سنواتی موجود در انبارها کمپوست شده و تبدیل بقیه این چای‌ها به کود در انتظار تامین اعتبار بماند.
رئیس سازمان چای کشور با تاکید بر اینکه چای سنواتی که در دست دولت و در انبار‌ها بوده، پلمب‌ شده است، گفت: ۴ هزار تن چای سنواتی که سال‌ها در انبار استان گیلان باقی‌مانده و تخریب شده بود و مورد مصرف صنعتی نداشت، به‌صورت طبیعی تبدیل به ورمی کمپوست شده است.

علی محرر با بیان اینکه همه چای سنواتی مانده در انبارها به کمپوست تبدیل نمی‌شود، به ایسنا گفت: بخشی از این چای خارج از مصرف انسانی، یعنی تبدیل به تئین و کافئین شده و بخشی برای مصرف صنعتی تامین خواهد شد.وی درباره‌ میزان چای سنواتی موجود در انبار‌ها، گفت:‌ بخشی از این چای قبلا فروخته شده و بخشی در انبار‌ها مانده و نم کشیده است که پس از تخلیه انبار‌ها می‌توان میزان آن را مشخصا اعلام کرد. همچنین براساس توافق اولیه با دانشگاه‌ها مقرر شده تا بخشی از چای سنواتی به کافئین تبدیل ‌شود که البته هنوز این موضوع قطعی نشده است.

محرر در حالی از اعلام رقم دقیق چای سنواتی دپو شده در انبارها خودداری کرده است که به گفته برخی دست‌اندرکاران در طول ۱۵ سال گذشته ۱۰۴ هزار تن چای باقیمانده از سال‌های گذشته در انبارهای کشور بدون استفاده باقی مانده است.همچنین چندی پیش کار‌گروه دولت تصویب کرد تا این چای‌ها به ورمی کمپوست و کود گیاهی تبدیل شود اما هنوز اعتبار و بودجه‌ای برای کود‌شدن ندارد. از سوی دیگر سالانه در کشورمان ۳۰ هزار تن چای تولید‌ و خرید تضمینی می‌شود که از این میزان ۷ هزار و ۵۰۰ تن در بازار مصرف داخلی به فروش رفته و بقیه باقی می‌ماند تا شاید روزی صادر یا کمپوست شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top